Vyvarujte se nejčastějších chyb při mytí vozidel
I když o své auto chceme určitě všichni pečovat s nejlepším svědomím, může se stát, že karoserii spíše svou péčí ublížíme. Poškrábání, ztráta lesku nebo jiné trvalé poškození karoserie pak patří mezi problémy, které nikdo z nás nechce řešit. Jak se při mytí vozidel vyvarovat nejčastějších chyb?
Zásadní chybou je nevhodné vybavení
Šetrné mytí vozidla nelze provést bez kvalitního vybavení. K dispozici byste měli mít vždy vapku – tlakovou vodu. Když budete používat vodu například ze zahradní hadice, nedosáhnete potřebného tlaku, a to ani při použití různých nástavců. Bez vody s dostatečným tlakem není možné zbavit se hrubých nečistot a auto důkladně předmýt. Pokud bychom hrubé nečistoty před kontaktním mytím neodstranili, fungovaly by jako brusivo a karoserii bychom si poškrábali.
Vozidlo tedy vždy nejprve umyjeme tak, abychom na něj co nejméně sahali. Buď zcela bezkontaktně, nebo kombinovaně – s důkladným předmytím v kombinaci s kontaktním mytím.
Pozor na mycí houby a vodu s nečistotami
Při kontaktním mytí by vám ve výbavě neměla chybět ani šetrná jemná mycí rukavice, například z mikrovlákna. Klasická autohouba často bývá příčinou hlubokých škrábanců v laku, protože se do ní velmi jednoduše zapíchnou kamínky, písek, či jiné hrubé nečistoty. Lepší variantou jsou určitě rukavice z mikrovlákna nebo žinylkové rukavice. V nich se totiž nečistoty na rozdíl od houby nedrží.
A jak na dosušení karoserie? Na stavu vašeho laku se mohou rovněž podepsat i nevhodné sušicí nástroje. Velkým problémem může být například špinavá silikonová stěrka s hrubou nečistotou na břitu nebo špinavá či tvrdá mikroutěrka.
Pro kontaktní mytí vozu je vhodný kbelík se sítem – hrubé nečistoty se v něm při vymáchání mikrovláknových rukavic propadávají pod síto a vy si tak nekontaminujete rukavici.
Špatné čisticí prostředky
V praxi se často setkáváme se zákazníky, kteří své auto umývají obyčejným prostředkem na nádobí. Není to přímo nebezpečné, ale také to není ideální. Svůj vůz takovým prostředkem spíše odmastíte, nic víc. Lak vozu potřebuje sofistikovanější výrobek, který obsahuje ochranné složky – díky nim se nevytratí lesk a lak nedegraduje.
V případě používání aktivních pěn pro bezkontaktní mytí se také chybně využívají příliš silné výrobky, například ty pro mytí nákladních vozidel či bagrů. Mají sice větší účinnost, ale zároveň kvůli svému agresivnějšímu složení napadají celou řadu choulostivých materiálů na osobních vozidlech. Opět trpí plasty, elox nebo pastelové barvy. Často si to zákazníci neuvědomují a zjistí, že je jejich vozidlo poničené.
Mezi TOP aktivní pěny na trhu, které mají vysokou účinnost, ale maximální šetrnost, patří tyto výrobky: NERTA CARNET JUMBO, NERTA SKY WE64 a NERTA DRIZZLE PROTECT.
Správnou cestou jsou při mytí vozu pouze kvalitní a praxí ověřené výrobky, které zajistí, aby vaše vozidlo netrpělo a bylo dlouho krásné.
Problémem může být i nedostatečný závěrečný oplach
Když po mytí vozidlo nedostatečně opláchneme nebo vynecháme různá zákoutí a lišty, bude vytékat zbytek autošamponu či aktivní pěny a tvořit na karoserii po uschnutí bílý film. Je tedy nutné mycí proces vždy rozdělit na dva kroky – mytí a oplach.
Nevhodné počasí na mytí vozu
Pokud se rozhodnete mýt vozidlo na přímém slunci, když je karoserie rozpálená, může to být pro auto nebezpečné. Na karoserii totiž šampon či aktivní pěna přischnou a vytvoří se na ní bílý film, který není možné jednoduše opláchnout, a to ani tlakovou vodou. Po domytí je pak vůz špinavý a šmouhatý a vypadá hůře než před mytím.
V případě, kdy používáme silnější výrobky, například aktivní pěny, může dojít až k nevratnému poškození různých materiálů. Mytí auta na přímém slunci se tak může stát osudným plastům, eloxu nebo pastelové barvě. Proto vždy umývejte chladné vozidlo, případně ho před aplikací šamponu nebo aktivní pěny ochlaďte studenou vodou.
Pozor na kvalitu vody
Kvalita vody se často podceňuje. Přitom je však pro výsledek zásadní! Čím více minerálů se ve vodě nachází a čím je voda tvrdší, tím více problémů nás čeká. Nekvalitní voda často snižuje účinnost čisticích prostředků, a pokud je voda plná minerálů, setkáme se opět s nepěkným bílým filmem či flíčky.
Poznáme to tak, že bez sušení (tzn. necháme mokré vozidlo přirozeně uschnout) auto vypadá jako neumyté. Kvalita vody může také často za bílé kapičky, které na laku po umytí zůstávají. I jakákoliv městská upravená voda z vodovodu obsahuje minerály, a tak je dobré vozidlo na závěr mycího procesu vždy osušit. K mytí automobilu není dobrá zejména voda ze studně. Ta je totiž velmi tvrdá a obsahuje spoustu minerálů.
Jistým řešením může být mytí či jen závěrečný oplach karoserie dešťovou vodou, která je měkká a neobsahuje minerály. K závěrečnému oplachu také můžeme použít technickou vodu (destilovanou, osmotickou), která je minerálů zbavená. V každém případě je vhodné po umytí vozidla ošetřit karoserii tekutým voskem, který pomůže z povrchu odstranit až 80 % vody tak, aby na ní nezůstala souvislá vrstva. TOP sušicí funkci a vysoký stupeň ochrany laku vám dodá například vosk NERTA HYDRO CERAMIC WAX.
Dbejte na předepsané postupy a poměry ředění
Hodně z nás zastává názor, že návody jsou od toho, aby se nečetly. Taktéž při ředění se mnoho lidí řídí tím, že poměry jsou orientační a „je lepší dát víc“. Jen správný postup a správné poměry ředění ale zajistí 100% funkčnost daného výrobku. A každý způsob mytí má své náležitosti. Proto doporučujeme vždy číst návody a dodržovat vše tak, jak vám radí výrobce, případně distributor autokosmetiky.
My v NERTA ČR ke každému profesionálnímu výrobku NERTA přibalujeme svým zákazníkům detailní návod, jak daný výrobek správně používat, jaké vybavení k němu potřebujete a jak jej správně ředit.
Nesprávné ředění výrobku při používání aplikačních systémů (např. zpěnovače)
Zpěnovač je zařízení, které funguje na principu přisávání. To znamená, že do průtoku vody přisává určité množství čisticího prostředku z nádržky podle toho, jak ho nastavíme. Ředí tedy čisticí prostředek za uživatele, šetří náš čas a urychluje práci.
U bezkontaktního mytí je potřeba dodržet správný poměr 1:20-1:50. To zajistíte tak, že do zpěnovače nalijete koncentrát aktivní pěny a poté regulačním kolečkem v horní části zpěnovače nastavíte požadovaný poměř ředění. Nejčastější chybou je předředění aktivní pěny do nádobky zpěnovače. Tím sice snížíte spotřebu čisticího prostředku, zároveň ale snížíte účinnost. Výsledek pak není 100%.
K námi dodávanému zpěnovači PA máme zpracovaný návod, i když žádný oficiální nikde nenajdete. A to k žádnému zpěnovači, který se na trh dodává.
Pokud má zákazník jiný typ zpěnovače, doporučujeme si poměr ředění zjistit či odměřit, aby věděl, v jakém poměru aktivní pěnu na vozidlo ve skutečnosti nanáší. Stejný případ se objevuje u aplikačních systémů. Vždy je potřeba správně pochopit funkci a princip daného zařízení, aby byl výsledný poměr správný.